Josefins Värld

Frosted banana cupcakes

Kategori: Muffins & Andra Bakverk

Igår kväll hade mamma inredningsparty. Jätte mysigt! så roligt när man får träffa vänner och bekanta och äta muffins ;)
Och eftersom att baka just nu ligger mig väldigt varmt om hjärtat så stod jag för bakningen. Självklart bjöd vi på muffins men även lite kanelbullar fick plats på ett hörn. och inte ska vi glömma, syster yster hade med sig jätte goda småkakor som hon bakat:)

Hur som helst så bakade jag vanilj muffins (receptet finns i tidigare muffins inlägg) och dekorerade dem med grädde och ett körsbär på toppen.




Men nu till det nya receptet :)

Frosted Banana Cupcakes
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1tsk kanel
125 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
2 ägg
1/2 dl creme fraiche
2 stora eller tre små bananer

Frosting
150 g vit choklad (jag använde ljus blockchoklad)
150 g Philadelphia ost

Gör så här
Blanda vetemjöl,bakpulver,vaniljsocker och kanel i en skål.
I en annan skål vispar du smör,socker och sirap pösigt.
vispa sedan ner äggen ett i taget. Tillsätt creme fraiche de torra ingredienserna och de mosade bananerna.
vispa bara tills det precis blandats- inte mer.
Låt smeten vila i kylskåpet i minst 30 min
Fördela smeten jämt i formarna.
Grädda i 25 minuter i 200 grader.

Gör frostingen medan cupcaksen svalnar
Hacka chokladen och smält den i micron eller i vattenbad.
Rör osten krämig med chokladen. Låt stelna något i kyl eller frys.
bred på frostingen när cupcaksen svalnat helt.


Frosted banana cupcakes



Kommentarer


Kommentera inlägget här: